mandag 21. mai 2012

Endelig litt saftige bilder fra hagen




Nå som inspirasjonen til en flott hage er på topp skal den faktisk bli enda bedre.
På torsdag reiser jeg til London for å få med meg intet større enn Chelsea flowershow.
Dette er en fantastisk hageutstilling i verdensklasse. Hit kommer hageentusiaster fra hele verden for å se årets hagetrender og få ny inspirasjon.
Utstillingen er satt opp slik at hagedesignere lager sin egen hage, og her sparer de ikke på pengene eller arbeidet, hit flytter de gjerne eldgamle store trær for å få sin hage perfekt.  De fremskynder blomstring og bruker gjerne et år på å forberede seg før showet.
NRK har tidligere laget programmer derfra, så følg med, det kan du ikke gå glipp av.
Det skal selvfølgelig blogges en del fra det besøket der, inntil
videre kan dere få litt inspirasjon fra min hage, og fremtidige planer, nå føler jeg endelig at det begynner å bli bra der ute, og gudbedre så artig!!!




Det gjør seg med planter på en gammel rot.
Her vokser gravmyrt og takløk












I kveld var det et vakkert vannspeil på dammen min



Oliventreet har fått selskap av en hortensia og sommerfuglavendel

Som seg hør og bør lar det seg ikke gjøre å gå rundt å ta bilder uten at minnie sniker seg med på dem,
hun elsker å være med på en fotoshoot i hagen.
Plantebordet er fullpakket av planter, her står pelargonien dronning Ingrid som endelig kom ut i dag
Hun er meget voksevillig og jeg har har tatt flere stiklinger av henne i fjor og i år.

Tulipanen Nigra har fått selskap av en black parrot, eller,
det skulle bli en black parrot, men ble vel heller lys rosa !!
Englepelargonium
Drivved fra Osensjøen
Minnie insisterte på å få tatt et profilbilde 


DET NYE PROSJEKTET!








Nå har det seg sånn at det er mye hat rundt om når det kommer til thuja. Enten så hater man den, eller elsker den, jeg er i grunn ikke særlig begeistret selv, men når man bor i det klimaet man har her så finnes det ikke så veldig mange gode alternativer å bruke hvis man skal ha busker med runde former og sånn. Det er jo bare å kaste penger hvis man kjøper buksbom, holder seg fin første sommeren, men med 30 minusgrader på vinteren så vil den komme til å bukke under. Jeg har noe buksbom som klarer seg, men det er utelukkende fordi den står slik at mikroklimaet er gunstig for den.Det ser kanskje ut til at hagen min krever ekstremt mye stell, men jeg jobber hele tiden for å lage en hage som ikke trenger det,  pakke inn om vinteren og vanne i ett sett om sommeren det gidder ikke jeg, derfor er det også gunstig med thuja, meeeeeeeeeeeeen, man må velge den dyre thujaen, o´smaragd. Brabant er både ubrukelig og stygg spør du meg.







Linsepus


Bekken, står nok igjen en del arbeid her, men huff, det er så vanskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar